Lånmegler og humanist?

4. mai 2017
Humanist og lånmegler – er det en umulig kombinasjon?

Opplever du at det er plagsomt å få titalls av e-mail hver uke fra selskaper som tilbyr lån? Vet du om noe om dem som står bak disse utsendelser? Mange tenker at alt begynner å ligne på en svindel.

Jeg har intervjuet daglig leder i GjeldsMegler1, et selskap som megler frem lån om refinansiering til mennesker som har kommet i en økonomisk knipe. GjeldsMegler1 har 16 banker i sin portefølje.

Det er seks mennesker som jobber i selskapet, hardcores som består av dedikerte siviløkonomer som er ledet av en 39-åring med gutteaktige smil.

Daglig leder i GjeldsMegler1 Erlend Hårstad. Foto: Tatjana Strømme

Verdier

På Erlend sitt kontor er både Per og Konstantin til stede. Begge jobber med behandling av lånesøknader og låneavtaler med banker. Begge har sine prioriteringer og personligheter, men viser seg enige i det Erlend sier – de vil først og fremst hjelpe dem som trenger å komme ut av en vanskelig økonomisk situasjon.

Så er det det vanskelige spørsmålet som alle bedrifter opplever – hvordan når man til kunder: ”Jeg forsto ikke selv hvordan dette har skjedd – plutselig er vi en av dem som sender ukontrollerte push e-mailer uten den gode dialogen med våre kunder. Vi ville ikke være det, egentlig, vi alltid hadde en familievennlig profil” – sier Erlend.

”Jeg vet hvilket råd vi kan gi til våre kunder – vi må si ett ord om Minimalisme!” – Erlend ble veldig engasjert, og jeg ser at det han vil si nå kommer fra hans personlige verdier: ”Det nytter ikke å lage budsjetter”, – fortsetter han, ”fordi folk klarer ikke å følge budsjettene sine. Derfor det er viktig å ha en riktig mental innstilling til sitt forbruk. Min samboer er buddhist og minimalist. Hun hadde aldri problemer med økonomien sin, fordi hun følte seg tilfreds med lite. Jeg ser at det virker, og prøver å leve etter hennes verdier. Jeg forstår godt mennesker som havner i økonomiske vanskeligheter, fordi jeg selv har hatt ukontrollert forbruk tidligere. Ta for eksempel mitt skap, jeg bruker bare 10 centimeter av skjorte-rekken som henger der” – smiler han.

”Nå prøver jeg å formidle de gode verdiene også gjennom andre kanaler, slike som Gjeldsofferalliansen og Fattighuset.

Per Mork, markeds- og kommunikasjonsansvarlig i GjeldsMegler1. Foto: Tatjana Strømme

Gode råd

En annen ting, at hovedproduktet vårt, forbrukslån, har i det siste fått dårlig rykte. Tross for at det er større søknadspågang i dag enn noensinne, snakker man om forbrukslån på en negativ måte.

Jeg vil dele det jeg har selv lært om lån, og gi råd om når det er forsvarlig å ta opp forbrukslån og når man må holde seg unna.”Erlend begynner å telle punktene, og Per og Konstantin nikker samtykkende:

  1. ”Det er forsvarlig å ta opp forbrukslån når man har kortsiktige likviditetsproblemer og for å unngå purregebyrer og inkasso. Husk at purregebyrer og inkasso ikke kan skrives ned på skatten på samme måte som resten av gjelden og lånomkostninger. Det er penger rett ut av vindu.
  2. Det er forsvarlig å samle kredittkortgjeld ved hjelp av refinansiering.
  3. Det er forsvarlig å ta opp forbrukslån for å finansiere sykehusopphold eller å kunne ta vare på syke familiemedlemmer.
  4. Andre akutte og livsnødvendige finansieringsbehov.

Aldri finansier ditt forbruk. Verken julegaver, reiser eller moteklær er verdt tanken om å ta opp et forbrukslån,” – sier Erlend.

”Den minimalistiske væremåten vil gi deg et trygt og godt forhold til din økonomi, samtidig som den vil utvikle deg som person. Du lærer å søke etter lykke andre steder fremfor å kjøpe noe lukrativt.

Det hele har egentlig startet i 2011, da jeg og Per har stiftet Frihetsforeningen.no, en formidlingsplattform på nett der alle kunne få gode råd om økonomien. Verdiene og målet var å oppnå personlig frihet.

Vi har fortsatt de samme verdiene, men sammen med min nåværende rolle i GjeldsMegler1 ble det vanskeligere å kommunisere dem frem.

Troverdighet vekker tillit

Det oppstår en slags konflikt mellom de gode humanistiske verdier og mitt lederansvar om å sørge for økonomisk vekst i selskapet. Løsningen ble å forholde oss til stabile avtaler med banker, faste provisjonskostnader, være åpen overfor kunden om hvor mye de betaler for våre tjenester.”

Konstantin Zhulanov, kundebehandler i GjeldsMegler1. Foto: Tatjana Strømme

LES OGSÅ: Kunde hos GjeldsMegler1

Artikkelen ovenfor inneholder informasjon om økonomisk selvhjelp og er også en del av innholdsmarkedsføring for Gjeldsmegler1 AS.

Priseksempel boliglån uten anmerkninger: Lån 4 mill. eff. rente 5.46%, over 25 år. Kostnad: 3 243 530,-. Totalt: 7 243 530,-.

Priseksempel boliglån med anmerkninger: Lån 2 mill. eff. rente 7,25% over 25 år. Kostnad: kr 2 247 034,- Totalt: kr 4 247 034,-

Priseksempel seniorlån: Nom.rente 6,60 %, eff. 6,83 %, kr. 1.000.000, over 15 år, kostnad: 1.694.005,- Totalt kr. 2.694.005,-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *